Vad är akupunktur?

Akupunktur enligt TCM

Redan för 5000 år sedan existerade kinesisk läkekonst, troligen är den ännu äldre. Därmed är TCM (Traditional Chinese Medicine) en av mänsklighetens nu äldst bevarade, levande, medicinska traditioner.

drake

Akupunktur är en av behandlingsformerna inom TCM. I Kina upptäcktes att stimulering av vissa punkter på huden kunde påverka olika organ och funktioner i kroppen och att man på det sättet kunde reglera olika störningar.

Stärka och återställa

Akupunktur är inriktad på att stärka och återställa balansen mellan kroppens egna funktioner och därmed kroppens egen förmåga till självläkning. Detta innebär att det är viktigt att finna och behandla orsaken till sjukdomen och inte bara sjukdomens olika symtom. Denna mycket effektiva metod för sjukdomsbehandling har under senare årtionden även fått uppmärksamhet i Sverige.

Rehabiliterande

TCM-akupunktur är också mycket användbar som rehabiliterande behandling efter olika akuta skador då den har en gynnande effekt på läkningsprocessen. Den traditionella kinesiska akupunkturen används för att förebygga, behandla och rehabilitera en stor mängd fysiska och mentala problem.

buddor

Skillnad på akupunktur och akupunktur

Den stora skillnaden mellan traditionell kinesisk medicin (TCM) och västerländsk medicin är att TCM involverar hela människan (både mentalt och kroppsligt) och lägger ett större ansvar på individen, för sin egen hälsa.

I väst har vi under många år förlitat oss på att om vi blir sjuka så ”fixar” doktorn det med ett litet piller. Men sällan inser vi att om vi fortsätter att leva på det sätt vi gör, så återkommer sjukdomen.

Den västerländska akupunkturen som kom till Sverige i slutet av 1980-talet används idag inom vården till smärtlindring och då har man uteslutit större delen av teorin, filosofin och diagnostiken som utgör huvuddelen av den kinesiska akupunkturen.

Med detta inte sagt att kinesisk läkekonst botar allt och alla eller att västerländsk medicin skulle vara överflödig, för många tillstånd måste behandlas med antibiotika, kirurgi, intensivvård etc. Men i vissa fall kan man kombinera behandlingen med kinesisk medicin för till exempel snabbare återhämtning och i andra sammanhang är kinesisk medicin vida överlägsen andra metoder. Många olika besvär som räknas som kroniska inom västerländsk medicin, kan behandlas med traditionell kinesisk akupunktur med mycket gott resultat.

Adress: Köpenhamns​vägen 13
21743 Malmö

Telefon: 040-307 207

boka direkt knapp

Klicka här för att rekommendera denna sida till någon du känner.